Starovekí Mezopotámčania boli prvými spoločnosťami, o ktorých bolo známe, že zbožňovali psov a zahrnuli ich medzi svojich bohov a ich náboženské praktiky. Neskôr iné kultúry na celom svete urobili to isté. Psy, hybridy psa a človeka a obrazy súvisiace so psom hrali úlohu v mytológii v babylonských, egyptských, gréckych, aztéckych, nórskych a hinduistických kultúrach.

V mytológii psy často slúžia ako domáce zvieratá alebo ako strážcovia. Príbehy psov strážiacich brány podsvetia sa opakujú v indoeurópskych mytológiách a môžu pochádzať z protoindoeurópskeho náboženstva .

Aztécke náboženstvo a psy

Psy mali pre aztécke národy v strednom Mexiku veľký náboženský a symbolický význam. V Mexiku bolo objavených niekoľko starovekých pohrebísk pre psov. Xolotl , aztécky boh smrti, bol zobrazovaný, ako monštrum so psou hlavou.

Čínska astrológia a psy

Pes je jedným z 12 zvierat zaradených v čínskej astrológii . Druhý deň čínskeho nového roka sa považuje za narodeniny všetkých psov a Číňania sa v tento deň často starajú o to, aby boli k psom láskaví. V Číne , Kórei a Japonsku sú psy vnímané ako láskaví ochrancovia.

Psy a kresťanstvo

V kresťanstve psy predstavujú predovšetkým vernosť. Konkrétne v rámci rímskokatolíckej denominácie ikonografia svätého Dominika zahŕňa psa, po tom, čo matka svätej snívala o psovi, ktorý vyrastie z jej lona a krátko na to otehotnie.V kresťanskom folklóre má cirkevný ponurý často podobu čierneho psa, ktorý stráži kresťanské kostoly a ich cintoríny pred svätokrádežou. V knihe Tobit sa spomína pes, ktorý verne sprevádza Tobiáša, Tobitovho syna a anjela Raphaela na ich cestách.Ježiš rozprával príbeh o chudobnom mužovi Lazarovi , ktorému vredy olizovali pouliční psi. Rímskokatolícka cirkev uznáva svätého Rocha (nazývaného aj svätý Rocco), ktorý žil na začiatku 14. storočia vo Francúzsku, za patróna psov. Hovorí sa, že pri charitatívnej činnosti chytil mor a v očakávaní smrti odišiel do lesa. Tam sa spriatelil so psom, ktorý mu olizoval vredy a nosil jedlo a mohol sa zotaviť. Sviatok svätého Rocha, 16. august, sa v Bolívii oslavuje ako „narodeniny všetkých psov“.Svätý Guinefort bol názov pre psa, ktorý bol uctievaný ako svätý vo francúzskej svätyni od 13. do 20. storočia.

Staroegyptské náboženstvo

Starovekí Egypťania sú často viac spájaní s mačkami ako so psami , ale aj tu sa zistilo, že psy majú posvätnú úlohu a postavu ako dôležitý symbol v náboženskej ikonografii. Psy boli spájané s Anubisom , bohom podsvetia s hlavou šakala. Anput bola ženským náprotivkom svojho manžela Anubisa, často bola zobrazovaná ako tehotná, alebo dojčiaca šakala, alebo ako šakal s nožmi.

Grécka mytológia

Psy boli v klasickom svete úzko spojené s Hecate . Psy boli pre Artemis a Ares posvätné . Cerberus je trojhlavý strážny pes s dračím chvostom, ktorý stráži brány Hádesu . Laelaps bol v gréckej mytológii pes. Keď bol Zeus dieťa, pes, známy len ako „zlatý pes“, bol poverený ochranou budúceho Kráľa bohov. V Homérovej epickej básni Odysea , keď prezlečený Odyseussa po 20 rokoch vracia domov, spoznáva ho len jeho verný pes Argos , ktorý celý čas čakal na jeho návrat.

Hinduizmus

V hinduistickej mytológii Yama, boh smrti, vlastní dvoch strážnych psov, ktorí majú štyri oči. Hovorí sa, že strážia brány Naraky . Boh lovca Muthappan z oblasti Severného Malabaru v Kerale má za koňa loveckého psa. Psy sa nachádzajú v chráme Muthappan a mimo neho a obete vo svätyni majú podobu bronzových figúrok psov. Pes je tiež vahana alebo hora hinduistického boha Bhairavu . Yudhishthira sa priblížil k nebu so svojím psom, ktorý bol samotným bohom Yama , preto medzi mnohými hinduistami existuje všeobecná viera, že starostlivosť o psov alebo ich adopcia môže tiež pripraviť cestu do neba. Napriek tomu, že psy sú povolené ako domáce zvieratá, považujú sa za druh nižší ako ľudia, považujú sa za nečisté a nemali by sa púšťať do domu majiteľa.

Islam

Pohľad na psy v islame je zmiešaný, pričom niektoré myšlienkové prúdy ich považujú za nečisté stvorenia. Pre praktizujúcich moslimov je nezvyčajné chovať psov ako domácich miláčikov. Väčšina moslimov by sa však dotýkala a hladkala psov, pokiaľ sú úplne suché, pretože sa verí, že dotykom suchých psov sa z nich odstránia nečistoty. V Británii sú policajné psy opatrne používané a nie je im dovolené dotýkať sa cestujúcich, namiesto toho sa môžu dotýkať iba ich batožiny. Vždy, keď vstúpia do mešít alebo moslimských domov a prehľadávajú ich, sú povinní nosiť kožené topánky pre psov .

Judaizmus

Židovský zákon nezakazuje chovať psy. Židovský zákon však vyžaduje, aby Židia kŕmili psov (a iné zvieratá, ktoré vlastnia) predtým, ako sa nakŕmia sami, a tiež od nich vyžaduje, aby urobili opatrenia na ich kŕmenie predtým, ako si ich získajú.V judaizme neexistuje výslovný zákaz chovať psov ako domácich miláčikov, a hoci názory na psy sa medzi Židmi líšia , sú negatívne zobrazené v Hebrejskej Biblii aj Talmude , kde sa väčšinou spájajú s násilím a nečistotou. Zdá sa, že 5. Mojžišova 23:19 prirovnáva psov k prostitúcii a Kniha kráľov opisuje psov, ktorí sa živia mŕtvolami. Žalmy opisujú psov ako šelmy, ktoré narážajú na ľudské bytosti. Tento negatívny pohľad na psy sa nachádza aj v Talmude, ktorý tiež opisuje psov ako nebezpečné zvieratá. Psy a iné zvieratá, ktoré sú užitočné na prevenciu zamorenia škodcami, sa však môžu používať na túto úlohu, pokiaľ sú spútané, hoci ľudia, ktorí chovajú psov, sú prekliati. Misneh Tóra uvádza, že psy musia byť pripútané reťazami, pretože je známe, že často spôsobujú škody. Väčšina židovských autorít neverí, že existujú nejaké zákazy držania psov, ak nepredstavujú žiadnu hrozbu pre ľudí alebo majetok. Judaizmus nepripúšťa zanedbávanie alebo zneužívanie akéhokoľvek živého zvieraťa. Židovský zákon stanovuje, že každé chované zviera musí byť kŕmené a tiež uvádza, že opatrenia na ich kŕmenie musia byť urobené skôr, než sa získajú. Toto rozhodnutie platí aj pre psov.

Mezopotámia

V starovekej Mezopotámii , od starobabylonského obdobia až do novobabylonského obdobia, boli psy symbolom Ninisiny, bohyne liečenia a medicíny. V novoasýrskom a novobabylonskom období sa psy používali ako emblémy magickej ochrany. V tejto oblasti skutočne existoval psí kult. Psy boli zvyčajne spájané iba s kultom Gula, ale existujú určité informácie, ako napríklad Enlilbaniho spomienka, ktoré naznačujú, že psy boli tiež dôležité pre kult Ninisiny, pretože Gula bola ďalšou bohyňou, ktorá bola úzko spojená s Ninisinou. Počas vykopávok v okolí tohto chrámu Ninisina bolo objavených viac ako 30 psích pohrebísk, početné sochy psov a kresby psov. V kulte Gula sa pes používal pri prísahách a niekedy bol označovaný ako božstvo.

Zo zivota psov logo
alebo
Na hor